Bir çocuğun, zekâ düzeyi normal veya normalin üstünde olmasına rağmen; okuma-yazma, matematik, anlama, düşünme gibi becerilerinin yaşıtlarına ve zekâsına kıyasla; beklenenin altında olması durumudur.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
* Rakamları ters algılayabilirler. (Örneğin; 6 yerine 9, 9 yerine 6 diyebilirler.)
* Benzer sesleri (d-t, f-v, b-p, k-g, c-ç gibi harfleri) birbirine karıştırabilirler.
* Okurken cümle içerisinde kelime atlamaları görülür ya da satırları karıştırabilirler.
* Heceleri tersten okuyabilirler. (Örneğin, at yerine ta ya da ve yerine ev gibi).
* Periyod gerektiren işleri yapmakta zorlanırlar. (Haftanın günlerini, ayları mevsimleri ardı ardına sayma gibi.)
* Zaman kavramlarını ayırmada zorlanırlar. (dün, bugün, yarın gibi)
* Sayıları ve matematik sembollerini öğrenmede güçlük çekerler.
*Yazı yazarken kalemi çok sıkı ya da çok gevşek tutabilirler. Çok yavaş ya da hızlı ama bozuk bir yazı yazabilirler.
*Yazı yazmada zorlandıkları için yazmakta isteksiz olabilirler.
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ NASIL FARKEDİLİR?
Genellikle çocuklar 1. sınıfa başladıklarında okuma yazma öğrenirken yukarıda saydığımız belirtilerin öğretmenler ve aileler tarafından gözlenmesiyle fark edilse de çocuklarda okul öncesi dönemde de ortaya çıkan bazı belirtiler mevcuttur. Eğer çocuğunuzun öğrenmede güçlük yaşadığını düşünüyorsanız, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Uzmanı’na başvurmalısınız.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ORTAYA ÇIKAN ÖĞRENME GÜÇLÜKLERİ BELİRTİLERİ
*Renk, şekil ve büyüklükleri ayırt etmede güçlük yaşayabilirler.
*Akran ilişkileri zayıf olabilir.
*Konuşmayı öğrenmede ve sözcükleri ifade etmede güçlük yaşayabilirler.
*El-göz uyumu gerektiren becerilerde zorluk yaşayabilirler. (Düğme ilikleme, makas kullanma)
* Yön bilgisinde zorluk yaşayabilirler. ( Sağ ve sol kavramlarını öğrenmede zorluk yaşarlar)
*Kavramları geç öğrenebilirler.
NASIL TEDAVİ EDİLİR?
ÖÖG’ nün tedavisi “Eğitim” dir. Çocuk normal bir okulda eğitimine devam ederken yanı sıra bireysel ya da grup halinde özel bir eğitime alınır.